Послідовність вправ для автоматизації звуків
Після постановки звука його вимову обов’язково необхідно
закріпити – автоматизувати. Якщо цього не зробити, в повсякденному мовленні
дитина буде вимовляти свій колишній дефектний звук.
Автоматизація
звука – це доведення його
вимови дитиною до автоматизму за допомогою виконання регулярних мовленнєвих
тренувань – логопедичних вправ та ігор.
Послідовність
автоматизації звуків буде описана на прикладі автоматизації звука [л]
Автоматизація
звуків у відкритих складах,
коли голосний звук стоїть після приголосного ([ла]). Дитина повинна повторювати
за дорослим склади: [ла],[ле],[ли],[ло],[лу]. Якщо автоматизується м’який звук
([л’]), то замість голосних додаються букви я, ю, є, і.
Автоматизація
звуків на початку слова перед голосним звуком. Дитина повинна вимовляти слова: лама, лапа, лук.
Автоматизація
звуків у закритих складах,
коли приголосний звук іде після голосного [ал]. Дитина повинна повторювати
склади: [ал], [ел], [ил], [ол], [ул], [іл].
Автоматизація
звуків в середині слова між
голосними звуками ([ала]). Дитина повинна вимовляти слова: палатка, салат
, і тд. Якщо це завдання виявиться для
дитини важким, можна використати такий логопедичний прийом: нехай дитина
спочатку повторює відкритий склад з цим звуком, а потім слово з цим складом.
Автоматизація
звуків в кінці слова.
Дитина повинна вимовляти слова:бал, стіл, і тд. Якщо виникають труднощі,
використовуйте описаний вище логопедичний прийом: нехай дитина спочатку
повторює закритий склад з цим звуком, а потім слово з цим складом.
Автоматизація
звука [Л] у словах зі збігом приголосних
Планета, план, пластівці, і тд
Автоматизація
звуків в словах після приголосного звука перед голосним. Дитина повинна вимовляти слова: блок,слайд,глобус і тд.
Автоматизація
звуків в словах після голосного звука перед приголосним. Дитина повинна вимовляти:фіалка, булка і тд.
Автоматизація
звуків у логопедичних чистомовках.
Логопедичні чистомовки – це ритмізовані, римовані речення, насичені великою
кількістю складів та слів для автоматизації певного звуку. Зазвичай логопедичні
чистомовки побудовані так: перша частина – три склади на заданий звук, друга
частина – римоване з цими складами речення з тим же звуком.
Наприклад: Ал, ал, ал — поспішаємо на бал.
Автоматизація
звуків у словосполученнях.
Дитина повинна повторювати за дорослим словосполучення, в яких зустрічається
заданий звук.
Наприклад: Голодна акула і тд.
Автоматизація
звуків у реченнях. Дитина повинна
повторювати за дорослим речення, в яких неодноразово зустрічається заданий
звук. Наприклад: У Володі новий пенал.
Автоматизація
звуків у віршах. Дитина повинна
повторювати за дорослим або розповідати напам’ять вірші, насичені звуком, що
автоматизується.
Автоматизація звуків у самостійному мовленні дитини.
Правила автоматизації звуків
Вимову поставленого звуку
спочатку слід закріпити в простіших позиціях (відкритий склад), а потім
переходити до складніших (закритий склад, сполучення з іншими приголосними
звуками).
Слова для автоматизації звуків
дитина повинна повторювати за дорослим або по картинках (на яких зображений
предмет на заданий звук).
На початковому етапі роботи над
автоматизацією звука не повинно зустрічатись інших звуків, які відносяться до
цієї ж групи. Наприклад, при автоматизації звука [р] у словах не повинно бути
інших сонорних звуків ([л],[л’],[й],[р’]), при автоматизації свистячих звуків
([с],[з],[ц]) не повинні зустрічатись шиплячі ([ш],[ж],[ч],[щ]) звуки і
навпаки. Це ж правило стосується і задньоязикових звуків ([к],[г],[х]).
Слова, які використовуються для
автоматизації звуків, можуть бути незнайомими дитині. Тому слід обов’язково
пояснити їх значення під час заняття.
Як тільки дитина з легкістю почне
виконувати один вид логопедичних вправ, слід відразу переходити до іншого –
більш складного.
Для ще кращого відпрацювання правильної вимови звуків
варто повертатись до опрацьованого раніше матеріалу.
Також, окрім автоматизації, звук необхідно
диференціювати, тобто розмежувати його правильну вимову від тієї дефектної, що
була у дитини раніше. Особливо важливо провести етап диференціації звуків, якщо
дитина не просто пропускала звук у мовленні, а замінювала його на інший
(замість «шапка» казала «сапка»).
Автоматизація звука [ж] в ізольованій вимові, складах, словах, чистомовках, реченнях віршах. Рекомендації для вчителів-логопедів, батьків.