Автоматизація
звуків у домашніх умовах
Автоматизація звуків у словах
Автоматизація в словах
спочатку здійснюється з опорою на склади (са – сад). На початкових етапах
проводиться закріплення вимови слів, у яких цей звук знаходиться на початку
слова, потім слів, в яких звук – в кінці і в середині слова. Спочатку звук
автоматизується в словах простих за фонетичним складом і не містять порушених
звуків, потім у словах зі збігом приголосних. Для автоматизації звуку використовують
прийоми відображеного повторення, самостійного називання слів з картинки,
прочитування слів. Корисні є завдання, які спрямовують дитину на пошук слів, що
містять даний звук (придумування слів з даним звуком). Не слід обмежуватися
лише тренуванням звуків у словах, потрібно вводити творчі вправи, ігри, від
вимовляння окремих слів переходити до побудови словосполучень з ними і коротких
висловлювань.
Автоматизація звука в словах – це вироблення нового досвіду, що вимагає тривалих систематичних тренувань.
Тому на кожне положення звука в слові – на початку, середині, кінці –
підбирається по 20-30 картинок (можна схематично намалювати самим). Підбір
картинок відповідає принципу підбору складів, тобто беруться картинки, в назви
яких входять в тій же послідовності відпрацьовані склади (прямі, зворотні, зі
збігом приголосних). За одне заняття дається 10-16 слів, при цьому кожне
проговорюється 4-5 разів з виділенням автоматизованого звука (він вимовляється
більш подовжено).
Автоматизація звука [С] у найпростіших
односкладових словах (звук на початку слова): сад, сир, сік, суп, сон.
Автоматизація звука [С] у
найпростіших односкладових словах (звук в кінці слова): ліс, лис, ніс.
Автоматизація звука [С] в
односкладових словах зі збігом приголосних: стіл, стілець, лист, їсть, міст.
Автоматизація звука [С] у простих
двоскладових словах (звук на початку слова): сани, сини, село, сухо.
Автоматизація звука [С] у простих
двоскладових словах (звук у середині слова, в кінці слова): оса, коси, овес,
квас та ін
Автоматизація звука [С] в
двоскладових словах зі збігом приголосних: сумка, миска, склянка, сосна, каска.
Автоматизація звука [С] в
трискладових словах без збігу приголосних: собака, сухарі, колесо.
Автоматизація звука [С] в
трискладових словах зі збігом приголосних: каструля, капуста.
Автоматизація звука [С] в
чотирискладових словах без збігу приголосних: сороковий, сируватий.
Автоматизація звука [С] в
чотирискладових словах зі збігом приголосних: сковорода.
На цьому етапі проводиться
робота над складними формами звукового аналізу і синтезу, формуванням вміння
виділяти звук у слові, визначати його місце по відношенню до інших звуків
(після якого звука, перед яким звуком). Ця робота сприяє ефективності процесу
автоматизації. Вміння чітко і швидко визначати звукову структуру слова є
необхідним для правильного і швидкого перебігу етапу автоматизації.
Автоматизація звуку [с] у складах
Автоматизація звуку [з] у складах
Автоматизація звуку [ц] у складах
Автоматизація звуку [с] у складах
Автоматизація звуку [з] у складах
Автоматизація звуку [ц] у складах