Звуки С З Ц



Автоматизація звуків у домашніх умовах


Автоматизація звуків у словах

Автоматизація в словах спочатку здійснюється з опорою на склади (са – сад). На початкових етапах проводиться закріплення вимови слів, у яких цей звук знаходиться на початку слова, потім слів, в яких звук – в кінці і в середині слова. Спочатку звук автоматизується в словах простих за фонетичним складом і не містять порушених звуків, потім у словах зі збігом приголосних. Для автоматизації звуку використовують прийоми відображеного повторення, самостійного називання слів з картинки, прочитування слів. Корисні є завдання, які спрямовують дитину на пошук слів, що містять даний звук (придумування слів з даним звуком). Не слід обмежуватися лише тренуванням звуків у словах, потрібно вводити творчі вправи, ігри, від вимовляння окремих слів переходити до побудови словосполучень з ними і коротких висловлювань. 
   Автоматизація звука в словах – це вироблення нового досвіду, що вимагає тривалих систематичних тренувань. Тому на кожне положення звука в слові – на початку, середині, кінці – підбирається по 20-30 картинок (можна схематично намалювати самим). Підбір картинок відповідає принципу підбору складів, тобто беруться картинки, в назви яких входять в тій же послідовності відпрацьовані склади (прямі, зворотні, зі збігом приголосних). За одне заняття дається 10-16 слів, при цьому кожне проговорюється 4-5 разів з виділенням автоматизованого звука (він вимовляється більш подовжено).
   Автоматизація звука [С] у найпростіших односкладових словах (звук на початку слова): сад, сир, сік, суп, сон.
  Автоматизація звука [С] у найпростіших односкладових словах (звук в кінці слова): ліс, лис, ніс.
  Автоматизація звука [С] в односкладових словах зі збігом приголосних: стіл, стілець, лист, їсть, міст.
  Автоматизація звука [С] у простих двоскладових словах (звук на початку слова): сани, сини, село, сухо.
  Автоматизація звука [С] у простих двоскладових словах (звук у середині слова, в кінці слова): оса, коси, овес, квас та ін
  Автоматизація звука [С] в двоскладових словах зі збігом приголосних: сумка, миска, склянка, сосна, каска.
  Автоматизація звука [С] в трискладових словах без збігу приголосних: собака, сухарі, колесо.
  Автоматизація звука [С] в трискладових словах зі збігом приголосних: каструля, капуста.
  Автоматизація звука [С] в чотирискладових словах без збігу приголосних: сороковий, сируватий.
  Автоматизація звука [С] в чотирискладових словах зі збігом приголосних: сковорода.
   На цьому етапі проводиться робота над складними формами звукового аналізу і синтезу, формуванням вміння виділяти звук у слові, визначати його місце по відношенню до інших звуків (після якого звука, перед яким звуком). Ця робота сприяє ефективності процесу автоматизації. Вміння чітко і швидко визначати звукову структуру слова є необхідним для правильного і швидкого перебігу етапу автоматизації.




Автоматизація звуку [с] у складах 

Автоматизація звуку [з] у складах 

Автоматизація звуку [ц] у складах